Nekonečná hra Fitness

Změňte svůj pohled na cvičení jako takové, změníte tak svůj život k lepšímu.


Všichni známe hokej - známí hráči, známá pravidla a předem nastavená kritéria, podle kterých se určí vítěz a poražený. Tým, který dá více gólů, je vítěz. Hra končí a hráči/týmy čekají na další domluvenou hru. Hokej je dle definice takzvaná “konečná hra”, neboli hra s jasným koncem. Týmy hrají proto, aby vyhrály.

Lidé se do takových her rádi zapojují. Díky dosahování cílů jsme totiž schopni přežít, tak nás příroda naprogramovala. Dosažení cíle nás motivuje, žene dopředu. Pokaždé, když nějakého cíle dosáhneme (v minulosti to bylo třeba zajištění potravy, dnes například získání bonusu za pracovní výkon), nebo se k němu přiblížíme, naše tělo vyprodukuje látku zvanou Dopamin, nebo-li chemikálii uspokojení. Vzpomeňte si na pocit, když se vám podařilo dokončit něco na vašem seznamu úkolů. Nebo když jste po dlouhé době oblékli kalhoty, které vám byly malé. Bum, právě jste dostali dávku Dopaminu. Je to super pocit, chceme ho víc a víc a hledáme nejkratší možné cesty, jak ho získat.

A tady nastává problém s Dopaminem. Je to totiž látka vysoce návyková. Produkujeme ji nejen při dosažení cíle, ale také při požívání alkoholu, drog, aktivit hazardu a, světe div se, díky sociálním médiím.

I z fitness aktivit se dá získávat pocit uspokojení, zajistit tak našemu tělu dávku Dopaminu, a to nastavením jasných cílů a jejich následným dosažením. To je zpočátku poměrně snadný cíl. Začátečníkům stačí pár týdnů tréninku, lehká úprava jídelníčku a první výsledky se dostaví. První "konečná hra" končí, člověk je uspokojen a má možnost nastavit cíle nové. Hra začíná znovu od začátku. Jenomže už bude pomalejší, dosažení cíle těžší a bude třeba obětovat více. Dávky Dopaminu budou nižší, sníží se naše úsilí a nakonec to vzdáme. Vrátíme se zpět k naučeným zvykům a vše je ztraceno. Člověk sice vyhrál v pár "konečných hrách", ale ve výsledku vypadl z “nekonečné hry” fitness.

V porovnání s “konečnou hrou” je “nekonečná hra” definována známými pravidly, neznámými hráči (kdokoliv může kdykoliv do hry vstoupit nebo ze hry odejít), parametry vítězství nejsou předem nastaveny. Cílem "nekonečné hry" není vyhrát, ale udržet se ve hře déle než ostatní hráči. A právě v tom tkví jádro problému převážné většiny těch, kteří s fitness začnou, ale dříve či později to vzdají. Vstupují totiž do "nekonečné hry" fitness s nastavením mysli pro "hru konečnou”. Očekávají, že až dosáhnou výsledků, hra skončí. Chci shodit 10 kilo tuku, chci dřepnout s 200 kg, chci vyrýsovat zadek na pláž. Ne, špatně, špatně, špatně.

Ve fitness nejde o to být lepší než ostatní, mít větší svaly než váš kamarád nebo dosáhnout hranice 5% tuku v těle na léto. Každý doktor vás pochválí, když začnete cvičit, shodíte pár kilo tuku a naberete svaly, jenže pak musíte cvičit dál a dál. Úspěšní lidé ve fitness jsou ti, kteří pochopili, že cílem je hrát tuto hru celý život, porovnávat se pouze sám se sebou a snažit se stále zlepšovat. Svou kondici a zdraví využívají v ostatních oblastech jejich života. Vědí, že stejně jako zdravé bílé zuby nezískáte čištěním 8 hodin denně po dobu jednoho týdne, ale pravidelnou hygienou 10 minut každý den, 365 dní v roce, tak i fitness je více o pravidelnosti než o intenzitě.

Pokud chcete být ve fitness úspěšní, nastavte si mysl tak, že cílem hry je vydržet v ní celý život a užívat si její benefity, které za to stojí. Fyzické benefity jako výdrž, kondice, síla, stejně jako pozitivní dopad na psychiku, zvýšené sebevědomí, pocit energie a spokojenost se sebou sama. Užívejte si pravidelné dávky Dopaminu vždy, když dokončíte svůj trénink, když dosáhnete nějakého pokroku. Neporovnávejte se s ostatními. Jediný člověk na světě, kterému se zodpovídáte, jste vy sami. Dokažte si, že jste ten typ člověka, který z téhle "nekonečné hry" nevypadne a vydrží ji hrát celý život.


E: info@fiteffect.cz | T: 734 441 646